Like A Dream
Hello fellas!

Nurfarahain Haziqah. Dip in Office Management & Technology (UiTM Pahang). Deg in Office System Management (UiTM Puncak Alam).


Entries About


Scream!


Credits!

Template: Nurul AtiQah
Basecodes: Ainabillah Shafie
Others:   


Apa guna kau bergelar kawan?


  • Tipu kalau aku kata semua takde kawan. Semua mesti ada kan? Kawan sekolah, kawan tuition, kawan FB, twitter dan seangkatan dengannya.


Tapi tak semua ada sahabat karib, sahabat sejati..

Kan? MEMANG TERAMAT SUSAH NAK JUMPA. Kalau kita dah jumpa pun, tak semestinya sahabat itu adalah sahabat sejati kita.

Antara ciri-2 sahabat sejati :


  • Jika engkau berbakti kepadanya, dia akan melindungi kamu;
  • Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas balik persahabatan kamu;
  • Jika engkau memerlu pertolongan daripadanya, dia akan membantu kamu;
  • Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerimanya dengan baik;
  • Jika dia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripada kamu, dia akan menghargai atau menyebut kebaikan kamu;
  • Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripada kamu, dia akan menutupnya;
  • Jika engkau meminta bantuan daripadanya, dia akan mengusahakannya;
  • Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), dia akan menanyakan kesusahan kamu;
  • Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, dia akan meringankan kesusahan kamu;
  • Jika engkau berkata kepadanya, nescaya dia akan membenarkan kamu;
  • Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya dia akan membantu kamu;
  • Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya dia lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan;
  • Dia membantumu menunaikan tanggungjawab serta melarang melakukan perkara buruk dan maksiat;
  • Dia mendorongmu mencapai kejayaan di dunia dan akhirat.

Ada tak salah seorang dari kawan-2 kauorang lengkap dengan ciri-ciri tersebut? Ada? Selama aku berkawan, hanya dua orang sahaja yang aku anggap sahabat sejati NurSyahirah bt. Sukiman dan Nurhaifa Batrisyia bt. Azlan. Aku tak kata mereka jahat, tapi aku tak kata mereka baik, tapi MEREKA BERDUA ADALAH ORANG YANG MEMPUNYA CIRI-2 SHABAT SEJATI.

Tolong aku bila aku ada masalah, walaupun diorang tak dapat nak tolong aku, tapi diaorang usahakan. Happy bila aku happy, sedih bila aku sedih.

Kauorang ada ke? Aku berkawan dengan diaorang dekatnak 4 tahun, haifa tu lagi, dah berbelas tahun.

Semenjak aku masuk UiTM ni, aku tak jumpa orang seperti mereka. Minta tolong berkira, tak usahakan pertolongan aku. Aku lemah bila berada disisi kawan yang macam ni. Haihh. Ya Allah kau kuatkanlah aku.

Aku berada disini bukan demi kawan, tapi tanpa mereka hidup aku juga susah, tapi lagi susah bila kita tak jumpa kawan yang betul untuk kita :')